Er det ved at være for meget?

Lær at kende faresignalerne når stofbruget tager magten

Mange af de mennesker vi behandler har svært ved at pege på hvornår ’stoffer for sjov’ blev til ’stoffer for alvor’.

Det forstår vi godt, for faresignalerne kommer snigende og ikke altid buldrende som en lavine. Typisk kommer faresignalerne tidligt og jo før du lærer at spotte dem des bedre for dig.

 

Sidder du lige nu og føler dig presset af dit stofbrug eller presset til at prøve stoffer?

Så er her en masse gode råd til dig:

  • Du er ikke alene! Der er rigtigt mange mennesker som har prøvet at tage stoffer endda på jævnlig basis. Der er imidlertid endnu flere der ikke har. Uanset om du tager stoffer eller føler dig presset til at prøve, så er det OK at sige fra. De gør langt de fleste!
  • Hvis du føler behov for at bruge stoffer oftere end normalt eller hvis du øger styrken eller mængden skal du passe på.  Spørg dig selv om hvad der sker, hvorfor er dit behov blevet større? Snak med os eller med en du stoler på!
  • Hvis du ikke længere bestemmer hvornår du skal tage stoffer, skal du passe på! Find ud af hvad der er styrende for dit stofbrug. Er det vennerne, arbejdet, skolen, tankemylder, tristhed eller angst?
  • Hvis du er gravid og tager stoffer! Stoffernes effekt gælder også for dit ufødte barn. Du skal ringe til os med det samme!
  • Hvis tingene ikke går så godt længere. Hvis der er problemer i hjemmet, problemer på skolen, på arbejdet eller når du er sammen med venner, skal du passe på at stofferne ikke er det frirum du begynder at foretrække.
  • Har du svært ved at koncentrere dig, er du på vej til at opgive uddannelse eller blevet ligeglad med hvordan du ser ud er det tegn på at din livsstil med stoffer tager energien fra dig. Hold fast i de ting du plejer at gøre, tag i mod hjælp der hvor du har brug for det.
  • Hvis du mister humøret oftere end du plejer, skal du overveje om der kan være tale om en eftervirkning af de stoffer du senest tog.
  • Hvis du begynder at tage ud til steder, hvor du har en forventning om at kunne få fat i stoffer. Adfærden er typisk tegn på at dine tanker kredser om flere stoffer pga en stigende afhængighed. Selvom du ikke kan mærke det fysisk kan den psykiske afhængighed være ligeså stærk.
  • Hvis du mister kontakten til gode og tillidsfulde venner, skal du forsøge at finde ud af hvorfor. Det kan være at I blot har færre muligheder for at mødes, men det kan også fordi stofbruget har fortrængt dine venner i relationen.

 


Email this to someonePrint this pageShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn